FUNKCIONÁLIS EDZÉS

1/0

Mitől lesz egy edzés "funkcionális"?

Nagyon leegyszerűsítve a magyarázatot: attól, hogy összetett gyakorlatok segítségével egy időben több izomcsoportot dolgoztatunk meg egyszerre. Erről kicsit bővebben lentebb olvashatsz

Miért előnyös?

Az elnevezés eleve magába foglalja a kérdés nyitját: olyan mozgásminták variációiról van ugyanis szó, amelyeket a mindennapi életben is használunk - funkciójuk van. A testünk számára nem csak hogy természetes és ismerős terhelést használunk, de mindezt megtehetjük teljesen kezdő- avagy profi szinten is.

Miért jó a mindennapok emberének?

Az egyszerűbb válasz: mert fitt és egészséges leszel úgy, hogy ehhez egy darab súlyzót sem kellett megemelned, mégis megtanultad jobban és szebben használni a testedet.  A komplexebb válasz: mert az ülö munka  - manapság már inkább életmód - okozta problémákat, úgy mint megrövidült izomkötegek és a belőlük fakadó mozgásszervi gondokat és fájdalmakat (például hát- és derékfájás) kiválóan korrigálja. Akárhonnan is nézzük a dolgot, hosszú távon mindenképpen az életminőség jelentős változására lehet számítani! 

 
 
 
1/1

Kiknek ajánljuk? 

Mivel az ember természetes mozgásmintáira épülő edzésmódszerről beszélünk, bátran merjük ajánlani a teljesen kezdőktől a hobbi sportolókon át egészen az élsportolókig mindenkinek. Önmagában is kiváló mozgásforma, de keresztedzésként a saját sportágban nyújtott teljesítményt kiugróan megnövelheti már rövid távon is! A fentieken felül pedig bátran merjük ajánlani a sportsérüléseikből lábadozóknak is - megfelelő felügyelet mellett rengeteget segíthet abban, hogy a rehabilitációs időszak sikerrel és a vártnál gyorsabban lezáruljon. 

Milyen eszközöket használunk? 

Ez benne a legszebb - a lényeg - a saját testünk súlyát! Kiegészítésképpen persze itt is megjelennek olyan egyéb sporteszközök (funkcionális heveder, medicinlabda, mászókák és padok, kötelek, elasztikus szalagok stb.) , amelyekkel a teljesítmény tovább fokozható, de mindig is szigorúan olyan keretek között, ahol továbbra is a saját súlyunkkal dolgozunk. 

Rendben, fogok tudni ülni a számítógép előtt, de mi mást nyújt még?

A funckionális edzés a különféle testtájak izomzatának együttes megdolgoztatása révén egységes, természetes, harmonikus fejlődést és külsőt eredményez, kondícionálja és formálja az egész testet, javítja az állóképességet. Az egyes izomcsoportok túl- vagy alulfejlettségéből fakadó mozggásszervi problémák és fájdalmak ebben a műfajban rettenetesen ritkák, megfelelő edzői felügyelettel pedig teljes mértékben kiküszöbölhetőek. 

 
 
 
1/0

Mozogj úgy, ahogy a mindennapokban!

Ahogy azt fent már kifejtettük, a funkcionális edzés lényege, hogy a testet egészként kezeli. Nem fókuszál külön-külön az egyes izomcsoportokra, hanem összetettebb gyakorlatokkal egyszerre mindig többet mozgat meg közülük. Ha belegondolunk, ez így természetes, hiszen a mindennapi életünk során is rengeteg izomcsoport együttes munkájának eredménye még a legegyszerűbb mozdulat is. A funkcionális edzések gyakorlataihoz a minden napi élet során előforduló mozgások adják az alapot - úgy mint guggolások, emelések, valamint a húzó- és toló mozgások legkülönbözőbb variációi.

 

Ahhoz, hogy ezeket az komplex gyakorlatokat szabályosan végre tudjuk hajtani, első lépésként minden esetben stabilizálni kell a kiinduló testhelyzetünket. Ezt az úgynevezett "tartó izomzat" segítségével tudjuk megtenni - ez az oka annak, hogy a funkcionális edzés egyik közismert és igen hasznos „mellékhatása” a hasizmok ás mély hátizmok megerősödése. A hagyományos alakformáló és/vagy izomépítő edzésekkel ellentétben a funkcionális edzés erősen igénybe veszi kardiovaszkuláris- vagy keringési rendszert is, ilyen módon pedig az állóképességünkre is remek hatással van. Az edzés összetett mivoltából fakadóan szépen formálja az egész testet, fantasztikus hatást gyakorol az általános kondícióra. 

 

Hogyan épül fel egy Mind the Step funkcionális edzés?

Mivel a funkcionális edzés egy elég tág fogalom ezért számtalan edzéstematikát tartogathat a számunkra amit mi ki is használunk: minden edzés más és más. 

 

Nagyon hatékonyan dolgozhatunk szabadon is - kizárólag a saját testünket használva az izmok terhelésére - de mi a Mind the Step-nél gyakran élünk a páros erősitő gyakorlatok vagy funkcionális sporteszközök adta lehetőségekkel is, lévén segítségükkel az intenzitás és hatékonyság nagy mértékben fokozható. A húzódzkodások fejlesztésére eltérő ellenállású gumiszalagokat vethetünk be, avagy ha aznap maradnánk inkább a talajon, akkor funkcionális hevedert használhatunk, amely természetes instabilitásának köszönhetően kemény munkát követel a törzsizmoktól minden végrehajtott gyakorlat közben. A funkcionális edzések kedvelt eszközei továbbá a különféle homokzsákok és/vagy medicinlabdák is, melyeket elsősorban súlyuk miatt használunk - azonban lényegesen más terhelést jelentenek, mint a hagyományos súlyzók.

 

Az edzéseken koordináció- és gyorsaságfejlesztés is zajlik, hiszen ezen képességek magasabb szintre emelése elengedhetetlen ahhoz, hogy testünket összehangoltan, hatékonyan tudjuk használni. Fontos része továbbá minden edzésnek a mobilitást célzó gyakorlatok és a klasszikus nyújtás is - amelyek a közhiedelemmel ellentében nem csak unalmas és kötelező "levezetőkörök" és nem kizárólag sérülésmegelőző céllal használandóak. Elemi szükségünk van rájuk ahhoz, hogy testünket ne csak hatékonyan de teljes mozgástartományában tudjuk mozdítani. 

 

Várunk szeretetettel

A funkcionális edzésben az a jó, hogy bárkinek ajánlott, hiszen sokoldalúan fejleszt, sokféle eszközt használ és a legalapvetőbb (természetes) mozgásainkra épít.

 

Kezdőknek remek lehetőség arra, hogy megfelelő kondíciót szerezzenek és megerősítsék törzsizmaikat.

 

Sportolóknak kiváló keresztedzési lehetőség, hiszen az adott sportágak a legtöbb esetben egyoldalú terhelést rónak szervezetünkre. A funkcionális edzések segítségével az esetlegesen lemaradt testrészek és képességek is fejleszthetőek, így előzve meg a későbbi sérüléseket, mozgásszervi fájdalmakat.

 

Végül, de nem utolsó sorban ne felejtkezzünk meg arról sem, hogy a funkcionális edzést és a hozzá kapcsolódó eszközöket a rehabilitációban is sikerrel alkalmazzák. Rendkívüli eredményeket lehet velük elérni sérülések utáni gyógytornában csak úgy, mint a mindennapi élet okozta gerincproblémák megoldásában!

EDZŐNK

Tróznai Zoltán

Én pontosan onnan jöttem, ahonnan Te! Én se bírtam felfutni a lépcsőn az első edzésemen. Megküzdöttem jó pár lépcsőfokkal és akadállyal - főleg magammal - mire az az ember lettem, aki most vagyok. Most ugyanebben tudok Neked immár edzőként segíteni. Felkészítelek, hogy le tudd küzdeni az akadályokat, hogy el tudd érni a saját céljaidat a sportban, avagy éppen a sport segítségével.

Szakterület: Lépcsős edzés, Funkcionális edzés, Spartan Gear – Fighter oktató, Akadály versenyek

Please reload