Ülő életmód vs. guggolás 1/3

Nekem jutott az a megtisztelő szerep, hogy írjak nektek a mélyguggolás tematikájú hónapunk kapcsán, hogy miért is jó, hogy megtanuljunk helyesen guggolni illetve, hogy milyen pozitív hozománya lesz a hétköznapokban.

Ehhez tegyünk egy gyors anatómiai kitérőt! Sajnos modern kori probléma, hogy sokan töltjük a munkaidőnk nagy részét ülve, asztalnál görnyedve. Tapasztalhattátok már egy átüldögélt nap után, hogy az emberi test nem ilyen ülő életmódra lett kitalálva. Számos negatív anatómia mellékhatása van ennek az életstílusnak. Vegyük át a fontosabbakat:

  • Gyenge hátsó izomlánc (hanyag tartás)

  • Kötött csípő + alulműködő farizmok

  • Gyenge törzs (core) izmok

  • Általános “merevség” + beszűkült mozgástartomány (boka, gerinc háti szakasza)

Ahhoz, hogy létrehozzunk bármilyen mozdulatot, az összes testrészünket - beleértve az izmokat, izületeket és idegeket - együtt kell, hogy működtessük. Ezt a rendszert nevezzük kinetikus láncnak.

Ha ebben a láncban bármilyen egyensúlytalanság alakul ki egyes területek túlhasználatához, más területek alulműködéséhez vezet. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Fájt már a térded? Nem tudták pontosan megmondani a dokik, hogy mi a baja? Mert lehet, hogy nem is a térdeddel volt a gond, hanem könnyen elképzelhető, hogy boka problémák vagy a külső csípő izmok gyengesége okozta a fájdalmat. Tehát jól jegyezzük meg!

A kinetikus lánc miatt minden mindennel összefügg!

Akkor most nézzünk gyorsan 4+1 okot, amiért érdemes HELYESEN mélyguggolást végezni:

1. Mobilizálja a bokát

2. Enyhíti az alsó háti fájdalmakat

3. Erősíti a csípőt

4. Erősíti a nagy farizmot

4+1. Tartás korrekció – az előző 4 hatás összetett eredménye (erősebb csípő, megfelelő izületi mobilitás), hogy könnyebben tudjuk a helyes tartást felvenni.

Hoppá-hoppá! Észrevettétek, hogy a helyes guggolás kapásból korrigál az ülő életmód nagyobb negatív mellékhatásai közül hármat? Már csak a gyenge törzsizmokkal kellene valamit kezdeni. Nem fogjátok kitalálni, hogy mi a helyes guggolás – és nem túlzok ha azt mondom, hogy az összes sport – egyik alappillére. Tehát itt a második fontos megjegyezendő információ:

Erős törzs (core) izmok nélkül nincs sérülésmentes sport, nincs helyes testtartás és nem utolsó sorban nincs helyes guggolás!

Akkor vegyük át a helyes guggolás alapszabályait:

  1. Maradjunk telitalpon végig úgy, hogy a súlypontunk a sarkunkon van

  2. Álljunk minimum vállszéles terpeszben, talpak enyhén kifele fordulnak, se ezt követve a térdek is kifele rotálnak

  3. A hát és a lábszár párhuzamos a teljes gyakorlat alatt

  4. Aktív guggolásnál csípő maradjon természetes tartásban, de azt tudni kell ott is tartani, nem szabad bebillenteni magunk alá

  5. Mindezt erős törzsizmokkal -core- tudjuk stabilizálni

  6. Felsőtest egyenes, fej nem lóg

  7. Aktív fázisban -feljövetelnél- is figyelünk mindenre!

Most, hogy összehasonlítottuk az ülő életmód okozta problémákat és a guggolás pozitív hozományait, ti is láthatjátok, hogy miért fektetünk mi nagy hangsúly itt a Mind the Stepnél arra, hogy mindenki megtanuljon helyesen, önállóan guggolni.

Röviden, mert guggolni jó és hasznos! Persze csak ha szabályosan csináljuk!

Nem is beszélve arról a nem elhanyagolható mellékhatásról, hogy a rendszeresen, szabályosan végzett guggolás, olyan szép formás beton kemény feneket varázsol mindenkinek, hogy csak győzzétek a jogosan bezsebelt elismeréseket fogadni…

Tróznai Zoli - MtS

#guggolás #ülőéletmód

Featured Posts