A futóstílus mechanikája


Lábunk és testalkatunk formája szorosan kapcsolódik a mozgásunk kordinácójához. Futás közben először a sarkunk érintkezik a talajjal, majd a mozgás energiája átgördül a talpfelületen és tovább rugaszkodva újra ellépünk a talajról. Ez a talajfogás, gördülés, elrugaszkodás fázissor az, amiben minőségbeli és formabéli eltéréseket találhatunk. Valakinek nagyon kifelé dől a lába, valakinek nagyon befelé, de olyat is találunk, akinek egyik irányba sem dől a lába a talajfogás alkalmával. Ezeket az eltérő adottságokat a következő karakterekbe sorolhatjuk:

Befelé dőlő


Pronáló stílusról beszélünk, ha a futás során a lábfej befelé billen, így a becsapódás utáni pillanatban a lábboltozatra fokozott terhelés esik. Általában a lapos lábboltozatú (enyhe vagy erős „lúdtalpú”) futókra jellemző ez a stílus. A pronáló futó számára ideális választás egy, a pronálás elleni stabilizálóval és a hozzá tartozó mozgáskontrollal ellátott futócipő. A kívánt hatást elérhetjük egy dupla sűrűségű középtalprésszel kialakított futócipővel is, amely erős tartásával fokozottan védi a lábát a bedőlés ellen.



Kifelé dőlő


Szupináló stílusról beszélünk, ha a futó a külső talpívén fut, így a sarkának egy kis részére összpontosul a becsapódás ereje, és futás közben túl nagy ütődést kénytelen továbbítani a lábfeje, melyet a láb boltíve képtelen elnyelni. Általában a magas lábboltozatú futókra jellemző ez a stílus. A szupináló futó számára a legjobb, a semleges, vagy párnázott cipő, mert a puhább középtalprész több védelmet biztosít a láb boltíve számára. A szupináló futócipőkben általában nincs a pronáló modelleknél jellemző stabilizáló technológia, helyette bizonyos cipőknél külső él merősítést találhatunk a cipő felsőrésze és a talp találkozásánál.



Neutrális stílus


Neutrális stílusról beszélünk, ha a futó ideális "íven" gördül a sarkáról a lábujjáig a becsapódás után, és nem terheli túl sem a belső boltívet, sem a sarkat és a külső talpívet. Ez a stílus a normál lábboltozatú futók jellemzője. Ha szeretnénk megtudni, milyen futóstílus jellemző ránk akkor két egyszerű módszer közül választhatunk. Az egyik az úgynevezett vizes láb teszt, míg a másik a régi futócipő vizuális vizsgálata.




Vizes láb teszt


Tegyünk a földre egy papírlapot vagy egy vékony vászon anyagot, majd vizezzük be az egész talpunkat, és lépjünk a száraz minta felületre. A talplenyomatunk formája elárulja majd a lábboltozatunk típusát.

  • ha a sarkunkat és a lábpárnánkat összekötő rész körülbelül fele olyan vastag, mint a talpboltozatunk teljes szélessége, azaz se nem túl vékony, se nem túl vastag, akkor normál lábboltozatunk van, és valószínűleg neutrális, azaz semleges stílusú futók táborát gyarapítjuk.

  • ha csak egy vékony vonal, vagy semmi nem köti össze a sarkunk és a lábpárnánk lenyomatát, akkor magas lábboltozatunk, van, és valószínűleg szupináló stílusú futók közé tartozunk.

  • ha vastag talprész köti össze a sarkunk és a lábpárnánk lenyomatát, azaz a lúdtalpas lábhoz hasonlít a lenyomat, akkor alacsony a lábboltozatunk és valószínűleg pronáló stílusú futók vagyunk.



Régi futócipő vizuális vizsgálata


Vegyünk elő egy pár régi, sokat használt futócipőnket és helyezzük el szorosan egymás mellé, úgy hogy a két cipőt szemmagasságba essen egy vízszintes felületen. A sarok felől nézzünk rá a két cipőre:


  • Ha a felsőrészek láthatóan egymás felé dőlnek, pronáló stílusban futunk, ha láthatóan kifelé dőlnek, akkor viszont a szupináló stílus a miénk. De ha nagyjából párhuzamosan, függőlegesen állnak, az azt jelenti, hogy a szerencsés neturális a futó stílussal rendelkezünk.

Tartozzunk akár bármilyen stílusú vagy lábboltozatú csoportba, egyik sem lesz rosszabb a másiknál. Ezek ismerete inkább csak megkönnyíti és a jó irányba befolyásolja majd a cipőválasztásunkat. Ha olyan üzletben vásárlunk, ahol hozzáértő eladók vannak, akkor várhatóan a következő dolgokat kérdezik majd meg tőlünk: testsúly, futósebesség és hogy jellemzően milyen talajon futunk, illetve heti átlag összesen hány kilométert teljesítünk. Őszinte válaszainkkal sokat segíthetünk magunkon, ugyanis az eladók a nehezebb, lassabb futóknak majd a stabilabb, párnázottabb modelleket fogják ajánlani, míg a neutrális vagy a könnyű cipőket az átlagos, vagy kisebb testsúlyú gyors futóknak ajánlják majd. A kevesebb kilométert futók számára az egyszerűbb kialakítású, olcsóbb, modellek is megfelelőek lehetnek, de a magasabb kilométerszámot teljesítő futók számra fontos lehet beruházni a jobb minőségű, de ezért drágább modellekbe, melyek az intenzív edzésmunka során is megfelelő védelmet nyújtanak majd a lábunknak.


Lépcsős Komplex Interval edzéseinken rendkívül nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy ezeket a hibákat kijavítsuk, így biztosítva hosszú és egészséges futóéletet számotokra :)



Edzeni és fejlődni akarok!

Klikk




Forások:


Futas.net

ShoesontheWeb - Runnersworld

nomadsport.eu


#futás #pronáció #szupináció

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

KONTAKT

Belovai Kristóf vezető edző
mindthestepinfo@gmail.com

©2016 BY BELOVAI KRISTÓF

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now